سه‌شنبه، اردیبهشت ۱۱، ۱۳۸۶


نامه سرگشاده كارگران به وزير كار و امور اجتماعي
وزير محترم كار و امور اجتماعي جناب آقاي جهرمي
بدينوسيله ما امضاكنندگان زير (تشكل‌ها و نهادهاي كارگري) به مناسبت اول ماه مي روز جهاني كارگر بخشي از اساسي‌ترين مطالبات كارگران ايران را (كه شرح تفصيلي آن در قطعنامه‌هايمان مي‌آيد) به شرح زير حضورتان تقديم مي‌‌كنيم:
- ماده 23 ميثاق جهاني حقوق بشر و مقاوله‌نامه شماره 87 به صراحت بر آزادي تمامي كارگران در ايجاد و فعاليت در تشكل‌هاي كارگري تاكيد دارند.
ما مصرا خواستاريم به صراحت و روشني آزادي كارگران در ايجاد تشكل‌هاي صنفي‌شان و فعاليت‌هاي سنديكايي - اتحاديه‌اي رعايت شده و به رسميت شناخته شود.
- بند 3 ماده 23 اعلا‌ميه جهاني حقوق بشر به داشتن يك زندگي شرافتمندانه براي همه كساني كه كار مي‌كنند تاكيد دارد. در اسفندماه 1385 مانند سال‌هاي گذشته مبلغي به عنوان حداقل دستمزد و نيز افزايش ساير سطوح دستمزدي تصويب و اعلا‌م شد كه به هيچ‌وجه يك زندگي حداقلي را هم براي كارگران تامين نمي‌كند.ما مصرا خواستاريم هرچه زودتر مصوبه فوق‌الذكر اصلا‌ح شده و ميزان حداقل دستمزد كارگران به نحوي تعيين گردد كه بدون توجه به نوع كار محول شده جنسيت و ويژگي‌هاي جسمي و روحي كارگر كفاف زندگي يك خانواده كارگري را مطابق با شأن و كرامت انساني تاكيد شده در ماده فوق تامين نمايد.
- كار كردن و برخورداري از يك زندگي انساني حق طبيعي همه افراد بشر است. (بند يك ماده 23 اعلا‌ميه جهاني حقوق بشر) در شرايطي كه بيش از 4 ميليون نفر از نيروي كار جامعه ما بيكار و فاقد شغل هستند، ما مصرا خواستار ايجاد فرصت‌هاي شغلي مناسب و امكان اشتغال به كار براي همه كارگران بيكار و جويندگان كار و نيز برقراري حمايت‌هاي همه‌جانبه و تامين اجتماعي مناسب براي همه بيكاران هستيم.
- سياست‌هاي خصوصي‌سازي و گسترش قراردادهاي موقت كار شديدا امنيت شغلي كارگران را به مخاطره انداخته است.ما مصرا خواستاريم قراردادهاي موقت در كارهايي كه ماهيت دائم و مستمر دارند غيرقانوني شناخته شود.
با توجه به اينكه جنابعالي بالا‌ترين مقام اجرايي وزارت كار و سازماني هستيد كه تنظيم روابط كار را عهده‌دار است، انتظار داريم به مطالبات كارگري فوق رسيدگي نموده و نتيجه را به جامعه اعلا‌م فرماييد.
تاريخ: 10/2/1385
امضاكنندگان:هيات موسسان سنديكاهاي كارگري (فلزكار و مكانيك - نقاش - خياط - كفاش)
سنديكاي كارگران شركت واحد اتوبوسراني
انجمن فرهنگي حمايتي كارگران
كميته پيگيري ايجاد تشكل‌‌‌هاي كارگري

هیچ نظری موجود نیست: