شنبه، اردیبهشت ۲۹، ۱۳۸۶





ابقاء قابل تامل




دريادداشتي كه درمورخه 20/2/86 تحت عنوان اقدام انقلابي، نوشته بودم

وموضوع آن ناظربراقدام ناگهاني رئيس دولت نهم درصدوردستورناگهاني

مبني برعزل كليه اعضاء هيات مديره ومديرعامل بيمه ايران بود، درانتهاي

تحليل خود ، اشاره اي به درپيش بودن استيضاح فرشيدي وزيرآموزش وپرو

رش كردم وبراساس وضعيت موجود سياسي پيش بيني من شكست طرح

استيضاح بود وابقاي وزيردروزارت خانه اش. اين پست درتاريخ يادشده در

وبلاگ من موجود است.

درروزاستيضاح، محمود فرشيدي با كسب 132 راي موافق ازمجلس هفتم

كه درواقع همسوباسياست هاي دولت نهم است، درپست خود ابقاء گرديد .

وشكستي را براي طراحان استيضا ح وي كه ازطيف هاي مختلف بودند

رقم زد . اين شكست اما بيش از آن كه نماد انسجام دروني جناح راست حاكم

باشد، نشان ازحاكميت سياست هاي قوه ي مجريه برقوه ي مقننه دارد. زيرا

انشعاب اخيرطيفي ازجريان اصولگرايان كه تحت عنوان اصولگرايان خلاق

ومنتقد نام گرفته اند ازيك سوواعتراضات وانتقادهايي كه به ويژه درپارلمان

برسربعضي ازطرح ها ولوايح ويا موضعگيري هاي مسئولين دولت ازسوي

نمايندگان طيف راست به عمل مي آيد گواه تشتت واختلافات موجود دراين

طيف مي باشد. ازطرف ديگرازآنجا كه قوه ي مجريه درهركشوري محور

تنظيم وتعيين سياست هاي اجرايي بوده وازهمه مهمتراين قوه با دراختياردا

شتن منابع مالي كشوريعني بودجه وسازمان برنامه ريزمربوط به بودجه، در

اعمال سياست هاي خود مي تواند اقتداري بيشتررا به نمايش بگذارد.

اعتراض نمايندگان طراح استيضاح به عدم اعلام وصول طرح شان ازسوي

هيات رئيسه مجلس ، كه به انحاء مختلف به تعويق مي افتاد، تشكيل كميته

ضد استيضاح ازسوي وزيرآموزش وپرورش، رايزني هاي صورت گرفته

بين دولت ومجلس آنطور كه دراخبارها منعكس مي شد؛ همه وهمه نشان از

جلوگيري ازاستيضاح وزيرآموزش وپرورش داشت. ويا به شكست انجاميدن

آن. اگرچه با132 راي ابقاء شدن كه رايي شكننده است،خود نشان ازموفقيتي

ناپايدارولرزان دارد. به ويژه نگاهي به پشت سرآقاي وزيرطي چند ماه اخير

كه به واكنش عظيم معلمان درنوبت هاي متوالي به خاطرحقوق صنفي شان

انجاميده ازيك سووواكنش علماوبرخي ازمسئولين ونمايندگان، نويسندگان و

روشنفكران درخصوص پرسش هاي موهن آزمون استخدامي ازسوي ديگر،

كسب آراي 132 نماينده را به عنوان موافق،چندان تكيه گاهي محكم واستوار

نمي نمايد. جلب رضايت غالب بدنه ي آموزش وپرورش اعم ازمعلمان و

كاركنان اداري آن، محكم ترين وپايدارترين پشتوانه براي مديريت وپيشبرد

برنامه ها مي تواند باشد.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

slam

inha faghat taleb ghodratand

ناشناس گفت...

خنده داراست که با 132 رای موافق

مجلس احساس قدرت بکنند.آن هم با این

بلبشویی که آموزش وپرورش درست کرده

ناشناس گفت...

حفظ قدرت به هربهايي

ناشناس گفت...

ميزوقدرت چيززيبايي است
چطورمي شود،رهايش كرد
اميدبستن خطاست

ناشناس گفت...

مقاله را خواندم وازديدگاه

نقادانه تان بهره بردم