پنجشنبه، اسفند ۱۷، ۱۳۸۵

بيانيه ي زيركه به مناسبت هشتم مارس روز جهاني زن صادرگرديده
بیانیه جمعی از فعالان جنبش زنان درباره‎ی فشارهای غیرقانونی به فعالان جنبش زنان در آستانه‎ی 8 مارس روز جهانی زن

ما چشم به آینده دوخته ایم

روز جهانی زن در حالی فرا می رسد که کشور ما در شرایطی بس بحرانی قرار دارد. سیاستهای داخلی مبتنی بر سرکوب و ارعاب و ناکارآیی سیاست خارجی و پافشاری بر تولید انرژی هسته ای در حالی که اعتماد و اطمینان جهانی را از دست داده ایم، به عنوان مسأله ای تنش زا و تداوم سیاست های جنگ طلبانه آمریکا و متحدانش در سراسر جهان به بهانه صدور دموکراسی و حقوق بشر از راه تحریم و حمله نظامی ما را در چالشی مداوم و روزافزون قرار داده است. از یکسو در فقدان یک ساختار دموکراتیک شاهد اجرای تصمیماتی برای سرنوشتمان هستیم که بدون حضور ما یا نمایندگان واقعی ما اتخاذ می شود و از سوی دیگر، فشار جامعه جهانی را بر گرده خود احساس کنیم که حلقه محاصره خود را با تهدید و تحریم و کابوس جنگ هر روز تنگ تر می کند. ما، جمعی از فعالان جنبش زنان، در آستانه روز جهانی زن ( 8 مارس/ 17 اسفند 1385)، و با تبریک این روز به همه زنان ایرانی، اعتراض خود را به کلیه سیاست های پدر سالارانه خواه به نام تفسیر ناصواب از اسلام، یا به نام حقوق بشر و دموکراسی را اعلام می کنیم و اعتقاد داریم آنچه جامعه جهانی باید بر آن پافشاری کند، بحث دموکراسی و حقوق بشر است و نه انرژی هسته ایی، آن هم از طریق گفتگوی دیپلماتیک و صلح آمیز و نه جنگ و ویرانی .

مروری بر وقایع مربوط به زنان در یک سال گذشته نشان می دهد که علاوه بر تداوم تبعیض علیه زنان، از یکسو سیاستهای دولتی مبتنی بر خانه راندن زنان شدت گرفته و از سوی دیگر فشار حاکمیت بر فعالان جنبش مستقل زنان از فیلترینگ گسترده سایتهای زنان گرفته تا تهدید، ممنوع الخروج کردن، احضار، بازجویی و بازداشت آنان به طور چشمگیری افزایش یافته است.

علیرغم همه فشارها و مخالفتها، جنبش زنان ایران هم اینک در یکی از پویا ترین و فعال ترین دوران های خود در طول تاریخ معاصربه سر می برد و مجدانه طرح خواسته های زنان را در قالبهایی به مراتب سازماندهی شده تر از گذشته پی می گیرد. فعالان جنبش ضمن تأکید بر اصلی ترین خواسته های خود یعنی رفع تبعیض حقوقی و عملی و برقراری عدالت جنسیتی، به عنوان یکی از پیشروترین نیروهای اجتماعی نسبت به مسائل عام نیز واکنش نشان داده اند. گروههای مختلف جنبش زنان در عین حفظ همبستگی، مطالبات گوناگون شامل رفع جداسازی جنیستی ، محوسنگسار ، اعتراض به قوانین تبعیض آمیز، نگارش منشور زنان ایرانی، تلاش برای شكستن سد حضور در ورزشگاه‎ها، فعالیت در جهت صلح و… را در قالب کمپین ها و کار گروه های مختلف پی گرفته اند.

همبستگی همواره یکی از آرمانهای جنبش زنان در ایران بوده است. ما فعالان جنبش زنان محاکمه تعدادی از فعالان این جنبش را در آستانه 8 مارس، روز جهانی زن، نشانه تداوم سیاست های سرکوب گرانه علیه مطالبات بر حق زنان ایران می دانیم و ضمن محکوم کردن این سیاست ها و اقدامات، نسبت به تبعات منفی امنیتی نمودن فضای مسالمت آمیز فعالیت های مدنی جنبش زنان هشدار می دهیم و با تأکید دوباره بر خواسته های دموکراتیک و خود جوش ملت ایران، به ویژه جنبش زنان، برای ابراز همبستگی با پنج نفر از فعالان جنبش زنان كه به اتهام دعوت به تجمع مسالمت‎آمیز 22 خرداد در میدان هفت تیر، درست چند روز مانده به روز جهانی زن برای شرکت در جلسه دادرسی به دادگاه انقلاب فراخوانده شده اند (شهلا انتصاری، فریبا داوودی مهاجر، پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی و سوسن طهماسبی) و نیز همه فعالانی که در یک سال گذشته مورد آزار، تحقیر و توهین قرار گرفته، کتک خورده اند، احضار و بازجویی شده اند (از جمله ژیلا بنی‎یعقوب، دلارام علی، عالیه اقدام‎دوست، آزاده فرقانی، بهاره هدایت، نسیم سلطان‎بیگی، مریم ضیاء، لیلا موسی زاده ، فاطمه حاج حسینی، معصومه ضیاء، فریده فرهی و... كه به دلیل شركت در تجمع 22 خرداد دستگیر و محاكمه شده یا در انتظار محاكمه هستند) و فعالان زنی كه دستگیر شده‎ و در انتظار پرونده‎سازی هستند (از جمله طلعت تقی نیا، منصوره شجاعی و فرناز سیفی كه به خاطر قصد به شركت در یك كارگاه آموزشی در هند در فرودگاه بازداشت شده‎اند)، روز یکشنبه، 13 اسفند ساعت 8 و نیم صبح در مقابل دادگاه انقلاب (واقع در خیابان شریعتی، ابتدای خیابان معلم) حضور می یابیم و اعتراض خود را نسبت به هر گونه برخورد امنیتی و قضایی با فعالیت‎ های مدنی و مبارزات مسالمت آمیز زنان برای احقاق حقوق خویش ابراز می داریم.

ما چشم به آینده دوخته ایم.

امضا کنندگان:

نسرین افضلی، زارا امجدیان، آسیه امینی، شهلا انتصاری، ژیلا بنی یعقوب، جلوه جواهری، جادی، اشرف چیتگر زاده، فریبا داودی مهاجر، پرستو دوکوهکی، شادی صدر، محبوبه عباسقلی زاده، آزاده فرقانی، لیلی فرهادپور، گیسو فغفوری، پریسا کاکایی، فاطمه گوارایی، ساقی لقایی، سارا لقمانی، مهناز محمدی، سحر مرانلو، مینو مرتاضی لنگرودی، کاوه مظفری، رضوان مقدم، فیروزه مهاجر، روزبه میرچرخچیان، زهرا مینویی، شیوا نظرآهاری، مصصطفی نیلی

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام

ازاینکه اعلامیه های فعالان زن را
منعکس کرده اید,ازشما ممنونیم


موفق باشید