شنبه، مهر ۱۷، ۱۳۹۵

شاعرانگی پنهان از سکوت معنا می‌گیرد


نگاهي به مجموعه شعر «شب در قاه قاه اناري قاچ مي‌خورد» سروده مسعود بيزارگيتي

فرشاد شيرزادي

مجموعه شعر «شب در قاه قاه اناري قاچ مي‌خورد» مجموعه‌اي است كه مي‌شود بارها آن را خواند و هر بار با هر يك از شعرهاي اين مجموعه به برداشتي تازه رسيد. اگر بخواهيم به اجمال درباره اين كتاب صحبت كنيم، بايد بگوييم كه «موتيف» در شعرهاي اين مجموعه نقش اصلي را بازي مي‌كنند. شاعر شاه كليدهايي را به خواننده مي‌دهد كه با همان كليدها رمز شعرها گشوده مي‌شود.
بيزارگيتي، شاعري گيلاني است كه تا به حال آثار خود را از سوي ناشران مختلف ايراني و خارجي منتشر كرده است. اغلب شعرهاي او در لندن چاپ شده و طي دو دهه اخير در عرصه شعر و شاعري و نويسندگي و نقد ادبي براي خود نامي ماندگار به جاي گذاشته است.
شعرهاي بيزارگيتي نخبه پسند يا به عبارت رساتر «روشنفكر پسند» است. شعرهاي او را البته مخاطبان عام هم در خواهند يافت اما به شرط اين‌كه روي تك تك سطرها تأملي در خور داشته باشند.

در يكي از شعرهاي اين مجموعه مي‌خوانيم: 

«و اتفاق/ گاهي/ صداي بي قوم و خويشي‌ست/ كه عاشق مي‌شود/ رگ و ريشه كوچه پسكوچه‌هاي شهر را/ پله/  پله/ به كلمات مي‌رسد/ و شب در قاه قاه اناري قرمز/ قاچ مي‌خورد»

سكوت يا به عبارتي ديگر سطرهاي سفيد، در شعر بيزار گيتي نقش عمده‌اي ايفا مي‌كند. شاعر در سكوت فكر مي‌كند و در سكوت به كلمه مي‌انديشد. اگر ما هم اهل «سكوت شعري» باشيم، با مرور شعرهاي مجموعه «شب در قاه قاه اناري قاچ مي‌خورد» شعشعه شعري نهان در عمق هر شيء، هر چشم‌انداز و هر پديده و پديدار را در ژرفاي «سكوت» درمي‌يابيم. شعر بيزارگيتي بدون هر گونه تعقيد و تصنع به سهولت قابل خواندن است و به همان سهولت با قابليت گسترش يافتن مفاهيم، در ذهن ماندگار مي‌شود. در يكي ديگر از شعرهاي اين مجموعه مي‌خوانيم:

«اميد آمدن لغتي تازه/ شور بي‌قرار باران/ و لحن رفتارش/ در اعتماد كلماتم/ وقت عبور/ و باران كه جامه به پاييز مي‌برد/ در عرياني لغتي/ كه عاشقانه‌ترين صدايش/ در استواري سكوتي ممتد/ لبان مرا/ حذف مي‌‌كند»

شعرهاي بيزار گيتي شايد ترانه‌هايي باشند كه وزن شعري‌شان پهلو به ترانه نمي‌زند. شايد آهنگ اين سطرها به ترانه شبيه نباشد اما سهولت در بيان واقعيت هنري شده تصاوير و برداشت‌ها، مخاطب را به فضاي ترانه مي‌كشاند. به نظر مي‌رسد شاعر مجموعه «شب در قاه قاه اناري قاچ مي‌خورد» براي هر واژه در جهان شعري خود شناسنامه‌اي غريب و خاص دارد و اين ويژگي زمينه‌اي مي‌سازد تا او با سنجيدگي و مهارتي دروني شده به انتخاب واژه دست بزند. به همين دليل تفسير و تحليل شعرهاي بيزارگيتي به تفسير شاعرانه هر واژه ارتباط مي‌يابد. جايي كه شعر بيزارگيتي را بايد نقد كرد، هر واژه دستاويزي براي نقد است.

مجموعه شعر «شب در قا قاه اناري قاچ مي‌خورد» به تازگي از سوي انتشارات ارنواز در 120 صفحه به قطع رقعي منتشر شده است. 



هیچ نظری موجود نیست: