یکی از چهره های ماندگار و پیشتاز جنبش ادبی موسوم به (( رمان نو )) درگذشت .
آلن رب گری یه متولد 1922 درفرانسه ، که طلایه دار جنبش ادبی رمان نو بود ،
به دلیل بیماری قلبی در هشتاد وپنج سالگی ، با آفریده هایش وداع کرد .
پیدایش رمان نو به نحوی با فعالیت ژروم لندون jerom lindon فعال سیاسی
ومسئول انتشارات مینوئی minuit پیوند خورده است . زیرا درزمانی که
فعالان رمان نوبه نوشته های غریب شان دست زده بودند ، هیچ ناشری حاضر
به نشر آثارشان نبود . اما ژروم لندون به انتشار آثارشان پرداخت .
رمان نو همزمان بود با جنگ الجزایروبازگشت ژنرال دوگل به عرصه ی قدرت.
ماجرای رمان نو ؛ یک ماجرای دال است . درواقع حاصل کسب آگاهی نسلی از
نویسندگان ازنقش قالب های کلامی وصوربلاغی ست .
تحول ادبیات داستانی به سمت شکل گیری رمان نو، در حقیقت پاسخی است به
روند اگزیستانسیالیسم ، که درادبیات الویت را برای ÷یام وگفتمان متعهد قائل
بود .
ساختارزبان وکارکرد روایی ولحن بیان دراین رویکرد ادبی ، نقش مهمی داشت.
توسل به اشیاء و صور توصیفی ازارزش بالایی درساختارکاررمان نونویسان
برخوردار بود . سینما نیز هنری بود که برنوشته ی آنها وتلقی شان از داستان
اثر گذاشت .
آلن رب گریه که درکنار رمان نونویسانی چون ناتالی ساروت ، کلود سیمون
مارگریت دوراس ومیشل باروت ، از برجسته ترین نویسندگان این جنبش ادبی
بود ؛ آثارارزشمندی همچون مداد پاک کن ها ، بیننده ، حسادت ، دردهلیزپیچ
درپیچ ، خانه ی میعاد و... ازخود به جای گذاشته است . وی درکنارفعالیت های
ادبی اش ، درزمینه سینما وفیلمنامه نیز ازخود آثاری به جا نهاده است .
(( سال گذشته درمارین باد )) فیلمنامه ای است که توسط آلن رنه به نمایش
درآمده است . می توان از (( قطار سریع السیراروپا )) و(( بازی با آتش ))
به عنوان سایرآثارسینمایی وی نام برد .
رب گری یه درخصوص اشیایی که صاف ودست نخورده ، سرجایشان
هستن ، معتقد بود که ، ضرورت دارد با نوشته ای دلالتگروتوصیفی ،
سطح این اشیاء را محسوس کنیم وبه سراغ قلب رمانتیک اشیاء نرویم.
به اعتقاد او باید ازبرخی مفاهیم منسوخ درنوشته مانند ، شخصیت پردازی
سرگذشت ، تعهد ، تقابل بین قالب ومحتوا درگذشت . وی تلاش بسیاری کرد
تا کارآمد بودن توصیف خلاق را نشان دهد .
دو اثر بیننده و حسادت وی دارای ساختاری پیچیده وترتیباتی هستند که درمقابله
با خیالپردازی قراردادی رمان ها ، درست مانند یک نظام ضد خیالپردازی عمل
می کنند. مانند سیاهه برداری سرد وعینی اشکال واشیاء، عمل موکد نگاه ، دیالکتیک
حضوروغیاب ، درهم ریختن حساب شده ی توالی زمانی ، ب طرفی محض زبان ؛
همه ی اینها دست به دست هم داد ه ونوشته را ازحلت مالوفش دور می سازد.
یاد این چهره ی برجسته ی رمان نو گرامی باد
آلن رب گری یه متولد 1922 درفرانسه ، که طلایه دار جنبش ادبی رمان نو بود ،
به دلیل بیماری قلبی در هشتاد وپنج سالگی ، با آفریده هایش وداع کرد .
پیدایش رمان نو به نحوی با فعالیت ژروم لندون jerom lindon فعال سیاسی
ومسئول انتشارات مینوئی minuit پیوند خورده است . زیرا درزمانی که
فعالان رمان نوبه نوشته های غریب شان دست زده بودند ، هیچ ناشری حاضر
به نشر آثارشان نبود . اما ژروم لندون به انتشار آثارشان پرداخت .
رمان نو همزمان بود با جنگ الجزایروبازگشت ژنرال دوگل به عرصه ی قدرت.
ماجرای رمان نو ؛ یک ماجرای دال است . درواقع حاصل کسب آگاهی نسلی از
نویسندگان ازنقش قالب های کلامی وصوربلاغی ست .
تحول ادبیات داستانی به سمت شکل گیری رمان نو، در حقیقت پاسخی است به
روند اگزیستانسیالیسم ، که درادبیات الویت را برای ÷یام وگفتمان متعهد قائل
بود .
ساختارزبان وکارکرد روایی ولحن بیان دراین رویکرد ادبی ، نقش مهمی داشت.
توسل به اشیاء و صور توصیفی ازارزش بالایی درساختارکاررمان نونویسان
برخوردار بود . سینما نیز هنری بود که برنوشته ی آنها وتلقی شان از داستان
اثر گذاشت .
آلن رب گریه که درکنار رمان نونویسانی چون ناتالی ساروت ، کلود سیمون
مارگریت دوراس ومیشل باروت ، از برجسته ترین نویسندگان این جنبش ادبی
بود ؛ آثارارزشمندی همچون مداد پاک کن ها ، بیننده ، حسادت ، دردهلیزپیچ
درپیچ ، خانه ی میعاد و... ازخود به جای گذاشته است . وی درکنارفعالیت های
ادبی اش ، درزمینه سینما وفیلمنامه نیز ازخود آثاری به جا نهاده است .
(( سال گذشته درمارین باد )) فیلمنامه ای است که توسط آلن رنه به نمایش
درآمده است . می توان از (( قطار سریع السیراروپا )) و(( بازی با آتش ))
به عنوان سایرآثارسینمایی وی نام برد .
رب گری یه درخصوص اشیایی که صاف ودست نخورده ، سرجایشان
هستن ، معتقد بود که ، ضرورت دارد با نوشته ای دلالتگروتوصیفی ،
سطح این اشیاء را محسوس کنیم وبه سراغ قلب رمانتیک اشیاء نرویم.
به اعتقاد او باید ازبرخی مفاهیم منسوخ درنوشته مانند ، شخصیت پردازی
سرگذشت ، تعهد ، تقابل بین قالب ومحتوا درگذشت . وی تلاش بسیاری کرد
تا کارآمد بودن توصیف خلاق را نشان دهد .
دو اثر بیننده و حسادت وی دارای ساختاری پیچیده وترتیباتی هستند که درمقابله
با خیالپردازی قراردادی رمان ها ، درست مانند یک نظام ضد خیالپردازی عمل
می کنند. مانند سیاهه برداری سرد وعینی اشکال واشیاء، عمل موکد نگاه ، دیالکتیک
حضوروغیاب ، درهم ریختن حساب شده ی توالی زمانی ، ب طرفی محض زبان ؛
همه ی اینها دست به دست هم داد ه ونوشته را ازحلت مالوفش دور می سازد.
یاد این چهره ی برجسته ی رمان نو گرامی باد
۳ نظر:
با درود فراوان وخسته نباشید
به روزید
سلام،خوبید
کاش راجه به جنبش رمان نو بیشترازاین می نوشتید.اگرچه اطلاعات ارزشمندی با این مقاله دراختیارخوانندهگذاشته می شود
دست تان دردنکند
خواندم . دستت دردنکنه
ارسال یک نظر